Team Skinstads skiturfavoritt!

Sjusjøen er et mekka for langrennsfolket, og for aktive langrennsløpere er Ringsakerfjellet som en utømmelig godtepose full av favorittbiter. Team Sport 1 Skinstad er blant de som går aller mest på ski på Sjusjøen og her får du en av deres favoritter!

– For oss er hytta i Myrvegen et naturlig utgangspunkt, og da har vi hele fjellet tilgjengelig i alle retninger. Derfra kan vi gå innover fjellet mot Kroksjøen, eller nedover bakkene mot Birkebeinerløypa, innleder Petter Soleng Skinstad.

Sammen med lillebroren Mårten har han sitt eget langrennsteam, Team Sport 1 Skinstad, der pappa Åge er trener. Til sammen går de tusenvis av kilometer på ski på Sjusjøen hver eneste vinter, og favorittrunden starter fra hytta.

– Om det er vær og føre til det, liker vi å kombinere skogen og fjellet i ei og samme økt. Om det er surt vært holder vi oss gjerne i løypene rundt Birkebeinerbakken og nedover mot Natrudstilen, men på godværsdagene får vi i både pose og sekk, fortsetter eldstemann av de to brødrene.

Gutta er for øvrig godt kjent både i Birkebeinerbakken, Natrudstilen og Sjusjøen Langrennsarena, etter å ha deltatt i utallige konkurranser der både sommer og vinter.

– Favorittrunden vår starter på hytta og følger terrenget ned mot Sjusjøvannet, der vi krysser Birkebeinerløypa underveis. Fra Sjusjøvannet, der Røde Kors-teltet er å finne i påsken, fortsetter vi opp mot Rømåsen og innover Leindalen. Herfra sklir vi ned til Moste, og går videre gjennom skogen i løypene mot Ljøsheim. Utpå myrene igjen svinger vi nordover og går i retning av Birkebeinerløypa. Etter å ha nådd denne tar vi turen over Midtfjellet, og på Midtfjellkoia er Mårten vond å få med videre uten å ha fått en av Arnfinns kanelboller. Fra Midtfjellkoia går vi inn i Åges faste treningsrunde over Gjestbodåsen og fortsetter til Elgåsen. Derfra følger vi løypa gjennom hyttefeltene rett vest for Aksjøen og går i retning Snultra. Ved inngangen til Øyerfjellet går vi gjerne sørover igjen, og fortsetter til demningen sørøst på Melsjøen. Herfra følger vi traseen tilbake til den krysser veien mellom Elgåsen og Kuåsen, på østsiden av Kroksjøen. Derfra kommer vi inn igjen på løypa som tar oss til demningen på Kroksjøen, og de slake bakkene derfra blir sjarmøretappen opp igjen til hytta i Myrvegen.

Aktive langrennsløpere har med andre ord litt av noen favorittrunder, men gutta bedyrer at turen blir like fin om du tar en kortere variant. Da kan du enten avslutte turen ved å følge Birkebeinerløypa tilbake fra Midtfjellet, eller du kan gå samme løype motsatt vei og bruke dette som oppvarming på ved mot Gjestbodåsen. Kanelboller på Midtfjellkoia blir det uansett tid til…