Team Skinstad: Alt du trenger på Sjusjøen

Team Skinstad: Alt du trenger på Sjusjøen

Sjusjøen har alt du trenger for å bli en god skiløper – både som mosjonist og som toppidrettsutøver. Team Sport 1 Skinstad bruker alt området har å tilby på sommerstid. Det betyr lange løpeturer på stier, sykkelturer, rulleskiøkter, styrkeøkter i det nye treningssenteret og harde intervaller i alpinbakker og andre motbakker. Og så løping i myr, da… Langrennsløpernes noe pussige favorittøvelse.

Team Sport 1 Skinstad består av Mårten og Petter Soleng Skinstad som aktive løpere, og pappa Åge Skinstad som trener. Det er ikke usannsynlig at du har hørt navnene også utenom resultatlistene – Åge har vært sportssjef i Norges Skiforbund og jobber nå med merkevarer som Swix, Toko og Hard Rocx. I tillegg er han innimellom å høre som ekspertkommentator fra store arrangement som for eksempel OL i Pyeongchang i vinter. Også Petter har vært å høre som sidekommentator på TV – både på langløp og andre skiarrangement. Framover vil begge bli å høre som ekspertkommentatorer i TV2.

Dette er med andre ord et team med kunnskap og lidenskap for langrenn. Da er Sjusjøen det naturlige stedet å samles, og her ligger alle muligheter for effektiv trening både sommerstid og vinterstid.

Variert sommertrening

En prat med Petter Soleng Skinstad avslører at det det trenes mengde på sommeren. Og oversatt betyr det mange timer med relativt rolig trening. Sommeren brukes til å legge grunnlag for det som skal skje til vinteren, og da handler det om lange løpeturer, lange rulleskiturer og lange sykkelturer – kombinert med styrke- og spensttrening.

  • På Sjusjøen ligger alt til rette for god sommertrening. Det nye treningssenteret i kjelleren til Låven Bar er veldig bra både for toppidrettsutøvere og mosjonister og har løftet Sjusjøen ytterligere som treningsområde. De fine omgivelsene kjenner alle, og her ligger det til rette for alle typer trening. Det er også lett å finne gode områder for løping i myr, noe som er blant langrennsløpernes litt spesielle treningsfavoritt, forteller Petter.

Han trekker også fram anlegget på Natrudstilen, som for de fleste er mest kjent for veldig tidlig snø og skiføre. Men før vi kommer så langt, er det rulleski som gjelder i anlegget.

  • Vi går mye på rulleski og vi bruker gjerne turen opp fra Mesnali eller fra Lillehammer på lengre turer. Det er fint for lengre turer, men vi bruker ofte anlegget på Natrudstilen. Særlig for yngre og andre som ikke er så glade i å gå i trafikken, er det perfekt med rulleskitrening i omgivelser uten trafikk. Her har også skiskytterne treningsanlegg, så her er det tilrettelagt for flere grupper, sier Petter.

Treningsmål for mosjonister: Bli med på arrangementene

At Sjusjøen er et yndet sted å trene og konkurrere for toppidrettsutøvere, betyr på ingen måte at området bare egner seg for toppidrett. Både turgåere, mosjonister og toppidrettsutøvere setter pris på fine omgivelser og gode naturopplevelser på tur. Dørstokkmila blir litt enklere å forsere. Det er rett og slett enklere å motivere seg til en treningstur i fine omgivelser enn om det er i en kjedelig asfaltjungel.

Når det gjelder motivasjon for trening, så trekker Petter også fram arrangementene som finner sted i løpet av sommeren. Både Sjusjørittet på sykkel den 28. juli, Sjusjøløpet 11. august og Monsterbakken Opp utpå høsten er arrangement som egner seg som treningsmål.

  • Meld deg på i dag. Da har du et fint treningsmål gjennom hele sommeren. Det går an å ta noen turer i traseen allerede nå, og det å ha en konkret konkurranse som treningsmål kan være en god motivasjonsfaktor. Uansett hvor fint det er å være ute på løpetur, sykkeltur eller rulleskitur, gir det å være påmeldt på en konkurransen en ekstra grunn til å komme seg ut på tur, avslutter Petter Soleng Skinstad.

Vi ønsker Team Sport 1 Skinstad lykke til med sommertreningen, og håper vi kan presentere noen tips fra dem også når snøen har kommet på Sjusjøen.

Tekst: Anders Lindstad

X